همانطور که می دانید، پکیج دیواری دستگاهیست که به گاز و برق احتیاج دارد. بنابراین در اولین گام برای بررسی علت خاموش شدن ناگهانی پکیج یا علت روشن نشدن پکیج ایران رادیاتور یا بوتان خود، بهتر است جریان گاز، برق و آب، کلید برق، فیوزها و… را برای هر گونه ایراد و قطعی بررسی کنید. همچنین چک کنید تا شیر گاز متصل به پکیج سهوا بسته نشده باشد. در ادامه با 10 علت روشن نشدن پکیج بوتان، ایران رادیاتور و سایر برندها آشنا می شویم که همچنین علت خاموش شدن پکیج بوتان، ایران رادیاتور و… در سه حالت گفته شده نیز می باشند.

 کمبود آب در مخزن

برای اینکه پکیج دیواری به درستی کار کند، به میزان حداقلی از آب احتیاج دارد. بنابراین مشکل در تغذیه آب پکیج یا همان شیر پرکن آب، نشتی دستگاه و نیز ایراد در منبع آب پکیج، می توانند مواردی باشند که سبب کمبود آب و درنتیجه خاموش شدن پکیج شوند و به همین علت روشن نشدن پکیج نیز در ادامه قابل انتظار است.

از طریق نشانگر عقربه ای می توان فشار آب پکیج را خواند. این عدد معمولا بین ۱ و ۲ بار می باشد که فشار کارکرد نرمال دستگاه است. چنانچه عقربه فشار به نزدیک ۰٫۵ برسد، پکیج خود به خود خاموش می شود و تا تنظیم مجدد فشار نیز روشن نمی شود. در این حالت از طریق شیر پرکن آب که معمولا در زیر دستگاه قرار دارد، می توان فشار آب را تنظیم نمود و افزایش یا کاهش داد.

 کم بودن فشار گاز

همانطور که پیشتر گفتیم، گاز ورودی به پکیج از اساسی ترین موارد در کارکرد صحیح آن است. اگر اشکالی در تامین گاز باشد، مثلا شیر بسته باشد و یا فشار خیلی کم شود، علت روشن نشدن مشعل پکیج ایران رادیاتور یا بوتان می تواند همین باشد. در این حالت، چراغ پکیج نیز روشن می شود. لذا علت روشن شدن چراغ قرمز پکیج قطع بودن گاز ورودیست. همچنین علت خاموش و روشن پکیج کم بودن یا ضعیف بودن فشار گاز است، که شعله ای ضعیف تولید کرده و خاموش شدن مکرر پکیج را سبب می شود. ممکن است این مشکل از شیر گاز و یا گاز کل ساختمان تان باشد.

وجود هوا در لوله های مدار پکیج

در صورتی که به جای آب، هوا در درون لوله های مدار پکیچ باشد، پمپ دستگاه به جای پمپاژ آب، هوا را در مدار به جریان می اندازد. این امر سبب می شود تا برد پکیج کمبود آب مدار را تشخیص داده و سبب خاموش شدن پکیج و مهمتر از آن، جلوگیری از روشن شدن پکیج گردد. بنابراین یکی از علت هایی که پکیج روشن نمیشود، هوا گرفتگی لوله ها و رادیاتورها است که به راحتی توسط هواگیری آنها برطرف می شود. توجه کنید که یک عامل تشخیص وجود هوای زیاد در مدار پکیج، افزایش فشار است.

مسدود بودن مدار گرمایشی

اگر مدار گرمایشی پکیج که شامل لوله ها و رادیاتورهاست دچار گرفتگی و مسدودیت شود، تغییرات فشار حاصله می تواند علت خاموش شدن پکیج و دلیل روشن نشدن مشعل پکیج باشد. مسدود شدن مدار گرمایشی به دلیل رسوبات به وجود آمده در لوله ها و رادیاتورها است. رسوبات عموما از سختی آب ورودی به مدار ناشی می شوند که با نصب سختی گیر بر روی دستگاه می توان از این مشکل رهایی یافت. همچنین لوله های قدیمی و نامناسب نیز می توانند دلیل تشکیل رسوب باشند، که پس از رسوب زدایی پکیج توسط تعمیرکار متخصص، بهتر است به فکر تعویض آنان نیز باشید.

خرابی پمپ آب

همانطور که گفته شد، پمپ آب پکیج وظیفه پمپاژ آب درون مدار گرمایشی پکیج را دارد. در صورتی که پمپ سیرکولاتور یا پمپ گردشی آب دچار مشکل شود، آب به درستی در گردش نخواهد بود و این امر توسط برد دستگاه تشخیص داده شده و سبب خاموش شدن پکیج می شود و علت روشن نشدن پکیج نیز خواهد بود. البته پمپ آب به یکباره خراب نمی شود و معمولا پمپ ابتدا نیم سوز می شود که یکی از دلایل خاموش و روشن شدن پکیج است. پس از مدتی که پمپ کاملا ضعیف شد، آنگاه می سوزد و علت روشن نشدن پکیج می گردد.

ایراد در دودکش

دودکش پکیج یکی از اعضای مهم در خارج نمودن دود حاصل از احتراق است. اگر دودکش پکیج به درستی نصب نشده باشد، یا فاصله مناسبی از سقف قرار نداشته باشد، در خارج کردن دودها موفق نبوده و بخشی از آنان در همان محل دستگاه تجمع خواهند کرد. این مساله به دلیل سنسورهای پکیج که قادر به تشخیص تجمع دود در اطراف پکیج هستند، سبب خاموش شدن پکیج به صورت ناگهانی می شود. حتی پس از روشن نمودن دوباره پکیج، دستگاه بلافاصله خاموش خواهد شد. بنابراین ایراد دوکش می توان علت روشن نشدن پکیج ایران رادیاتور، بوتان یا غیره نیز باشد.

اگر به ایراد دودکش پکیج تان مشکوک هستید، توصیه می کنیم تا از تعمیرکار مجرب برای نصب اصولی دودکش پکیج کمک بگیرید.

روشن نشدن مشعل پکیج به دلیل خرابی الکترود تشخیص شعله

در بخش مشعل پکیچ قطعه الکترود یون قرار گرفته که وظیفه تشخیص شعله را دارد. بنابراین خرابی الکترود یون می تواند علت روشن نشدن پکیج تان باشد. ممکن است الکترود کثیف باشد و یا فاصله آن با جرقه زن تنظیم نباشد. پس برای جلوگیری از خاموش شدن پکیج و روشن نشدن مشعل آن، باید الکترود یون بررسی شده و با سمباده تمیز شود یا مجددا فاصله آن تنظیم گردد.

ایراد شمعک پکیج

ایراد در سیستم جرقه زنی و گاز رسانی پکیج می تواند علت روشن نشدن شمعک پکیج باشد. اما ممکن است خود شمعک نیز ایراد داشته باشد. برای اطمینان از این امر، می بایست شیر آب گرم را باز کرده و به صورت دستی و به کمک فندک سعی کنید تا شمعک را روشن کنید. اگر پیکج روشن شود، ایراد در خود سیستم شمعک پکیج است که باید از یک متخصص تعمیرات پکیج بخواهید تا آن را تعویض نماید. گاز شمعک از طریق لوله نازکی تامین می شود که ممکن است به دلیل گرفتگی توسط آلودگی و گرد و خاک، قطع شده و منجر به خاموش شدن شمعک پکیج شده باشد.

جوش آوردن پکیج

از جمله علت خاموش شدن ناگهانی پکیج، گرم شدن بیش از حد آن است. در صورتی که پکیج بسیار گرم شود و دمای آب در مدار از حد معینی بالاتر رود، برای جلوگیری از خطرات، پکیج خود به خود خاموش می شود. در این حالت اصطلاحا پکیج جوش آورده است. با پایین آمدن دمای آب، مجددا پکیچ روشن می شود. لذا یکی از دلایل خاموش و روشن شدن پکیج، جوش آوردن آن است. علت جوش آوردن پکیج به موارد بسیاری همچون تنظیم نبودن کلید دما، خرابی کلید NTC، رسوب گرفتن مبدل ثانویه و… که پیچیده و فنیست مربوط می شود. لذا باید از یک متخصص باتجربه برای رفع مشکل پکیج کمک بگیرید.

اگر پکیج شما دارای نمایشگر دیجیتالی باشد، کد خطای مربوطه بر روی آن ظاهر می شود. در برخی مدل ها بوق ممتدی کشیده می شود تا شما از جوش آوردن پکیج مطلع شوید.

ایراد از برد پکیج

در صورتی که هیچ یک از موارد بالا علت خاموش شدن یا علت روشن نشدن مشعل پکیج شما نبودند، ممکن است این مشکل به دلیل ایراد در برد پکیج باشد. در این حالت، الزامیست که به تعمیرکار پکیج مراجعه نموده و از وی بخواهید تا دستگاه را عیب یابی و در صورت تشخیص معیوب بودن برد، آن را تعویض یا تعمیر نماید.